Je start je eigen bedrijf omdat je gelooft in het product of in de dienst die je aanbied. Wellicht ben je ooit in je eentje begonnen als zzp’er en heb je nu een groeiend bedrijf met meerdere medewerkers in loondienst. Super fijn dat zij er zijn om je te helpen bij de dienstverlening en ambities van je bedrijf. Zorg er echter wel voor dat je dezelfde energie die je in je producten en diensten stopt ook stopt in de mensen die voor je werken. Je wilt natuurlijk niet dat je medewerkers op zoek gaan naar een nieuwe baan, omdat jij zo opgegaan bent in de producten en diensten van je bedrijf dat je je medewerkers eigenlijk een beetje vergeten bent.

Het belang van medewerkerstevredenheid
Waarom is medewerkerstevredenheid nu zo belangrijk? In een bedrijf waar medewerkers vertrouwen hebben in degene voor wie zij werken, waarbij ze trots kunnen zijn op wat ze doen, waar ze plezier hebben met collega’s en waar medewerkers zich kunnen ontwikkelen en van toegevoegde waarde kunnen zijn voor cliënten, leveranciers of andere partijen waar ze mee samen werken, zal een grote medewerkerstevredenheid zijn. Deze mensen gaan met plezier naar het werk, het verkleint de kans op uitval door ziekte, je hebt minder verloop en je medewerkers zullen ‘ambassadeurs’ van jouw bedrijf worden. Je krijgt als werkgever zo de status van goede werkgever en dat komt de reputatie van je bedrijf zeker ten goede.

Het bevorderen van medewerkerstevredenheid
Maak van medewerkerstevredenheid dus een prioriteit. Waardeer je medewerkers, en dan niet alleen qua salaris. Zorg voor een goede werk-privé balans door bijvoorbeeld te stimuleren dat medewerkers één dag per week thuiswerken en flexibel mogen zijn in het indelen van hun werkzaamheden en/of werktijden. Motiveer binding tussen collega’s onderling, bijvoorbeeld door het regelmatig organiseren van borrels en etentjes. Een goede relatie tussen collega’s zorgt voor een sterker gevoel van gezamenlijke verantwoordelijkheid wat weer een positief effect heeft op jouw bedrijf. En tot slot: biedt voldoende opleidingsmogelijkheden, zodat werknemers gefaciliteerd worden in hun werk. Goed opgeleide medewerkers zijn nodig om de kwaliteit van het bedrijf te waarborgen, nu en in de toekomst.

De rol van HR
De afdeling HR is van grote meerwaarde voor jouw bedrijf als het gaat om het bevorderen en onderhouden van de medewerkerstevredenheid. Vaak wordt HR nog alleen gezien als eerste aanspreekpunt bij personeelsvraagstukken. Medewerkers komen daarom vaak alleen in contact met HR wanneer er iets geregeld moet worden met betrekking tot het salaris, arbeidsvoorwaarden en CAO, ziekteverzuim en aanverwante zaken. Deze taken worden steeds meer overgenomen door online tools, zoals tools voor verlofregistratie bijvoorbeeld. Hierdoor komt er ruimte vrij voor HR om aandacht te geven aan hetgeen waar het eigenlijk echt om gaat: jouw medewerkers. Een goede HR afdeling kan jouw bedrijf helpen met bijvoorbeeld duurzame inzetbaarheid en het maken van een strategische personeelsplanning, juist door meer betrokken te zijn bij de medewerkers.

Duurzame inzetbaarheid
Door aandacht te geven aan duurzame inzetbaarheid richt HR zich met name op het aansluiten aan de wensen en verwachtingen van medewerkers waardoor zij gemotiveerd en enthousiast blijven en langer voor jouw bedrijf blijven werken. Dit begint al bij de vacaturetekst en tijdens de sollicitatieprocedure, waarin je juiste verwachtingen moet scheppen om latere teleurstellingen te voorkomen. Maak dus vooraf een goede analyse van de juiste kandidaat voor de functie, want wanneer je de juiste persoon op de juiste plaats zet stijgt de medewerkerstevredenheid én productiviteit.

Het is belangrijk om de wensen en verwachtingen van je medewerkers in kaart te brengen. Hierdoor kun je voor nieuwe en bestaande medewerkers aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden creëren, functietaken (meer) passend maken en de juiste opleidingen aanbieden waardoor je een prettige en interessante werkgever bent. Wanneer je de juiste voorwaarden biedt zullen medewerkers minder snel vertrekken en blijven ze langer werkzaam voor jouw bedrijf.

Strategische personeelsplanning
HR kan alleen een goede strategische partner zijn wanneer zij samenwerkt met andere afdelingen. Ze moet weten wat er speelt op de werkvloer, maar ook de verschillende afdelingen leren kennen. Bij het maken van een strategische personeelsplanning is het niet alleen belangrijk dat de personeelsbezetting op dit moment passend is en aansluit op de behoefte, maar hij moet ook toekomstbestendig zijn en aansluiten bij de toekomstplannen van jouw bedrijf. Door het maken van een strategische personeelsplanning kun je anticiperen op veranderingen in de toekomst en meebewegen met de zakelijke doelen van jouw bedrijf.

Medewerkerstevredenheid meten
Om de medewerkerstevredenheid te meten kun je een (digitale) vragenlijst opstellen of een lijstje maken met stellingen waar de medewerkers cijfers op kunnen geven. Denk hierbij aan onderwerpen zoals werkinhoud, arbeidsvoorwaarden, werkdruk, werk-privé balans, de samenwerking met collega’s, communicatie en veiligheid. Het voordeel van werken met een online tool is dat het minder tijdsintensief is om in te vullen en de resultaten uit te werken. Wanneer je het medewerkerstevredenheidsonderzoek (ook wel MTO genoemd) periodiek herhaalt kun je kijken wat al goed gaat en waar misschien nog wat verbetering ligt. Ga dus ook serieus aan de slag met de uitkomsten van dit onderzoek als je de medewerkerstevredenheid binnen jouw bedrijf wilt vergroten.

Tot slot
Ik snap dat dit misschien een lang verhaal is zo met vrij ingewikkelde materie. Laat dit je niet afschrikken om aan de slag te gaan met de medewerkerstevredenheid binnen jouw bedrijf, maar vraag om hulp wanneer je dit nodig hebt. Goede en loyale werknemers zijn goud waard, zeker in deze tijd met krapte op de arbeidsmarkt, dus investeer daar ook in en niet alleen maar in je product of dienst.